Automaalauksen kehitysloikka: monipuolisia säästöjä

Keskusautohallissa käyttöönotetun digitaalisen, täysautomaattisen maalinsekoituskoneen ja uudentyyppisen maalausjärjestelmän ansiosta automaalamossa kyetään säästämään aikaa, työtä, maalia ja energiaa.

Uutta järjestelmää on Keskusautohallin isossa korjaamossa käytetty vasta vajaan vuoden, mutta jo nyt se lunastanut paikkansa. Hyödyt näkyvät työajansäästönä, energialaskussa ja töiden ripeämpinä läpimenoaikoina.

Automaalien ja -varaosien tukkukauppaan erikoistuneen HL Groupin toimittamaan järjestelmään kuuluu digitaalinen, täysautomaattinen maalinsekoituskone, joka valmistaa sävyn kuin sävyn pisarantarkasti.

”Laitteessa on värisävyjen purkkipaikkoja satakunta, joten valinnanvaraa riittää”, tekninen johtaja Imre Pukki HL Groupista kehaisee.

Virhemahdollisuus pienenee

Fillon Tecnologiesin täysautomaattisen Daisy Wheel 3.0 -maalinsekoituskoneen avulla saadaan valmistettua juuri oikeansävyinen maali, eikä maalarin aikaa kulu sävyseosten mittaamiseen ja punnitsemiseen. Koneen annostelutarkkuus on 0,05 grammaa.

”Tällaiseen tarkkuuteen ihmiskäsi ei pysty. Koneen ylivoimaisena vahvuutena on tasalaatuisuus. Samalla inhimillisen virheen mahdollisuus leikkautuu pois eikä maalihävikkiä synny”, Pukki perustelee.

Sävyteseosta voidaan valmistaa vaikka puoli desilitraa kerrallaan eli vain se mitä tarvitaan.

”Järjestelmässä on sävykamera, jolla kohteesta otetaan kolme kuvaa. Tarjotuista vaihtoehdoista maalari valitsee parhaan”, Keskusautohallin automaalari Mikael Ruponen kertoo.

Keskusautohallin teknisen palvelun päällikkö Antti Aali on tyytyväinen uuteen maalausjärjestelmään, joka sujuvoittaa arkea ja säästää energiaa. Samaa mieltä on takana oleva maalari Mikael Ruponen.

Energiaa säästyy

”Uudet maalit ja lakat edistävät energiatehokkuutta, sillä aiemmin nestekaasutoiminen maalauskammio piti lämmittää jopa 70 asteeseen, jotta maalaus ja kuivuminen onnistuivat. Nyt riittää lämmitys 45 asteeseen ja kuivumisaika on sama kuin ennen. Keskimäärin uunitus vie parisenkymmentä minuuttia”, teknisen palvelun päällikkö Antti Aali Keskusautohallista kertoo.

Kun kammio ei ole kuin sauna, parantaa se maalareitten työturvallisuutta sekä -mukavuutta.

”Uudistuksen myötä voimme turvallisesti maalata myös sähköautoja. Aiempi 70 astetta olisi ollut sähköautolle liikaa, sillä yli 60 asteen lämpötila aiheuttaa akustolle merkittävän turvallisuusriskin,”

Aali lisää.

Alemman lämpötilan käyttäminen mahdollistaa jopa 50 prosentin energiansäästön.

Antti Aali ja Mikael Ruponen ovat tyytyväisiä uuteen maalausjärjestelmään. Se nopeuttaa työtä, vähentää maalihävikkiä ja energiankulutusta, miehet perustelevat.

Maalit ja lakat kehittyvät

Uuden sukupolven automaalien ja lakkojen kehitystyön kärkenä ovat olleet ympäristöystävällisyys ja energiatehokkuus.

”Enää kuivumiseen ja laadukkaaseen lopputulokseen ei tarvita korkeita lämpötiloja. Moderneilla maaleilla ja lakoilla käsittelyt pinnat voidaan ilmakuivata matalassa tai korkeassa lämpötilassa, jopa huoneenlämpö riittää. Ilmankosteus näyttelee myös merkittävää roolia. Mitä kosteampi ilma, sitä nopeammin kuivuminen tapahtuu”, Pukki selittää.

Keskusautohalli aloitti yhteistyön Cromaxin maaleja Suomeen maahantuovan HL Groupin kanssa viime toukokuussa. Cromaxin maalit kuuluvat Axalta Refinish EMEA -automaalien tuoteperheeseen.

”Ruotsissa Volvolla on pitkään ollut merkittävää yhteistyötä Axaltan kanssa, joten se sopii Volvo-jälleenmyyjänä toimivalle Keskusautohallille. Sopimuksen syntyyn vaikuttivat tuotteiden hyvä saatavuus ja tekninen tuki sekä laadukkaat tuotteet”, Aali sanoo.

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 2/2023. Kiinnostaako vastaava autoalan sisältö? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin