Maailmanlaajuisen autokorjaamoketjun jäsenyritykset pyrkivät työn ja asiakaspalvelun osalta vähintäänkin merkkikorjaamoiden tasoiseen laatuun.
Kansainväliseen Bosch Car Service -ketjuun kuuluu yli 16000 korjaamoa. Ketju ei kuitenkaan pyri ykkösasemaan korjaamoiden määrässä vaan laaduissa. Suomessa ketjuun kuuluu lähes 70 korjaamoa.
“Kaikki lähtee laadusta. Kun toiminta on laadukasta hallin puolella ja tiskillä, se heijastuu asiakkaisiin positiivisella tavalla ja tuo korjaamoille lisää työtä. Ketjuun kuuluminen tuo lisäarvoa yrittäjille ja korjaamolle”, Robert Bosch Oy:ssä korjaamoliiketoiminnan kehittäjänä toimiva Jonne Lepistö taustoittaa.
Korjaamolle taustatukea
Autoliiton Vantaan AL-palvelukeskus AVIA:ssa toimiva Auto MAN Oy on perustettu vuonna 2015 ja yritys kuuluu Bosch Car Service -ketjuun. Yrittäjä Heikki Ollitervon mukaan Bosch Car Service -ketju tarjoaa yrittäjille tukea kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla: markkinointitukea, koulutusta ja teknistä asiantuntemusta.
“Ketjun oma tekninen palvelu toimii hyvin, ja hotline tarjoaa euroopanlaajuisen tuen. Vianhaku on parantunut viiden viime vuoden aikana merkittävästi, ja vikakoodin myötä saadaan samanlainen korjauspolku, kuin mitä on käytössä merkkipuolella. Monimerkkipuolelle tehty palvelu nostaa esiin korjausohjeita, ja hyvä laatu voidaan taata vain kunnollisilla ohjeilla”, Ollitervo kertoo.
Asiakkaita sähköisellä huoltokirjalla
Auto MAN toimii Vantaalla merkittävässä autokaupan keskittymässä ja palvelee esimerkiksi monia leasing-autoilijoita. Kuusi asennuspaikkaa tarjoavan korjaamon lattiapinnat on käytetty hyväksi erittäin tehokkaasti. Toistaiseksi työskennellään vielä pääasiassa yhdessä vuorossa, mutta suunnitelmissa on tuplavuoroon siirtyminen.
“Leasing-autojen kohdalla vaaditaan laatua – palvelun pitää olla jopa parempaa kuin merkkiliikkeissä. Asentajan pitää tehdä työnsä hyvin, ja tiskillä pitää tehdä työ hyvin. Kun asiakkaan kanssa käydään läpi auton huoltoraportti, niin hänelle jää hyvä kuva ja maku korjaamokäynnistä.”
Huoltojen ja korjausten tiedot menevät Boschin pilvipalveluun, ja Auto MAN käyttää myös autojen omistajille suunnattua sähköistä OVIO CarBook -huoltokirjaa. Pääsy eri merkkien sähköisiin huoltokirjoihin on yksi Auto MANin asiakaskuntaa merkittävästi kasvattanut asia.
Alalla koulutusvelkaa
Auto MAN on investoinut myös uusiin korjaamolaitteisiin. Alkuvuodesta yritys hankki Boschin monimerkkipuolelle kehittämän etukameroiden kalibrointi- ja säätölaitteiston. Se mahdollistaa aktiivisten vakionopeudensäätimien, etutörmäysvaroittimien ja kaistavahtijärjestelmien kalibroinnin.
Korjaamotoiminnan haasteet liittyvät Lepistön ja Ollitervon mukaan koulutukseen. Autotekniikan huima kehitys edellyttää runsasta korjaamohenkilökunnan koulutusta, jotta korjaamot pysyvät vastaamaan uusiin haasteisiin.
“Monella korjaamolla on jo nyt koulutusvelkaa, ja mitä vähemmän koulutetaan, sitä suurempi ja hankalampi on seuraava porras. Meillä esimerkiksi koko henkilökunta on suorittanut autoalan sähkötyöturvallisuus SFS 6002 -koulutuksen”, Ollitervo sanoo.

